My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, October 4, 2017

Masakan mak

 Mak masak.....

Bestnya masakan mak2 kan....slalu kiter dengar air tangan mak @ isteri pengerat kasih sayang suami dan anak2.....memang ada benarnya....mak yg besarkan kiter memang tau la apa makanan kegemaran kiter....tu sebab kiter akan cakap mak masak sedap....sebabnya mak2 ni tau dah anak yg ni xmakan sayur...anak yg ni xsuka pedas...anak yg ni suka makan kuah2...anak yg ni suka makan shell out....eh....mahal bunyi nya....

Macam mak aku sendiri, kalo kami 4 beradik ada kt kampung serentak memang mak masak umum la...yg semua org makan tp kalo sorang2 blk contoh macam kakak mak akan masak lauk kegemaran dia...ikan merah...ketam.....aku lak suka makan yg x brapa pedas...padehal orang negori tu....mak dia tau la apa yg kitorang suka...skang beralih ke menantu lak...dia tau menantu suka kari pajeri...memang tu la yg dia masak....

Macam aku sendiri...walaupun ada 2 orang je anak tapi berbeza tul selera memasing....yg kakak dia suka sambal, kuah gulai, seafood, yg irfan suka kicap sup dan fish cake.....jadi bila masak aku kena kreatif la...kena pastikan ada lauk untuk setiap orang....hb aku pun selera lain dari aku....dia suka berkuah aku lak suka lauk yg kering2.....

Tapi ada makanan yg semua orang boleh makan sebulat suara jadi jenis2 makanan macam tu la yang aku banyak masak....mee goreng bihun goreng kue teow goreng nasik goreng.....goreng2 je la....

sayur campur cendawan....aku yg request

masak lemak cili padi udang aku gak yg request

pucuk paku goreng sotong...mak yg request sebab pucuk paku ni mmg mak bawak dari kampung

ni menu masa mak datang aritu

ikan tenggiri masin...menantu bongsu mak yg request....


ni masakan aku minggu lepas....sambal sotong berenang minyak dan taugeh ikan masin ala dapur penyet serta papadom.....

ni menu isnin aritu char kue teow....ni kali kedua aku cuba resepi yg sama....renyah sket la tp anak2 dan suami suka...xpe la bersilat la mak kejap kat dapur......
Bila makan ramai2 masakan mak Ya Allah nikmat mana lagi yg nak kau dustakan.....
Ada satu kepuasan bila kiter penat2 masak, suami dan anak2 makan dengan berseleranya....siap puji plak....tu dikira bonus....macam irfan dia ni pandai mengampu sket...ada skali tu sedap sgt pada selera dia...siap cium tangan aku...cakap terima kasih...sedap mak masak arini.....bangga mak sekejap....

Tapi ada gak masakan aku yg tak kena pada tekak anak2....hb apetah lagi...sentap dibuatnya....xde la dia cakap tak sedap...tapi makan x abis atau tak bertambuh....sedih rasa lebih2 lagi bila terpaksa buang sebab aku pun tak lalu nak perabih seorang diri hhaahaha....

Aku suka cuba rezepi baru...bukan la resepi yg pelik2....biasa2 je macam shell out dulu....bila jadi aku save resepi tu...next time boleh cuba lagi....masak ni boleh jadi pekerjaan yg menyeronokkan kalo kiter ikhlas nak buat...tapi kalo datang malas, nak goreng telo pun xnak....sanggup order hahahah...

Alhamdulillah untungnya aku ni dapat hb yg suka masak....ada masa dtg rajin dia nak masak spesel aku bagi je dia masak....tapi masak je la...kemas tetap hakak jugak....adeh....sejak dapur berwajah baru ni makin rajin ler masak dan makan kt umah....hb pun rajin tolong masak skali...sambil masak sambil borak....then lepas maghrib makan ramai2....heaven sungguh rasa.....


Dikla pindah......

InsyaAllah akhir bulan 11 dikla akan pindah masuk umah aku...dia tompang sementara nak dapat kuarters....jadi sekali sekala dia akan datang umah aku....berlatih hahaah....aku pun nak biasakan diri dengan budak kecik balik....irfan pun dah besar....lama dh x dengar budak kecik menangis malam2 hahaha.....

main pondok pondok

muat ramai2 dalam tu


Kemas umah.....

Aku masih dalam mood rajin mengemas rumah.....bahagian hall bilik 3 dan dapur stor settle....tinggal lagi bilik 2 bilik 1 balkoni toilet luar dalam dan pintu depan je....

ok nanti cerita kat next entry.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...