My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, June 19, 2017

Salam 24 Ramadhan....Persiapan raya

Alhamdulillah masih berpeluang berada dibumi Allah yang maha luas ini....Arini dah masuk 24 ramadhan...ada berbaki beberapa hari lagi menjelangnya hari raya....

Bulan ramadhan kali ini tak terasa masa berlalu kerana banyak benda berlaku dalam bulan puasa ni....setakat ni 2 kali miss sahur...sekali sahur lewat giler....

1st week : BALIK KAMPUNG

Aku balik kampung berkumpul dengan semua adik beradik mak abah dan anak2 saudara....macam ramai sangat je bunyinya...tu la keluarga kecil kami...mak dan abah...adik beradik 4 orang menatu 3 dan 5 cucu yg comel. hari ke 6 ramadhan aku pool di JPA selama 7 hari

2nd week : BALAKONG

Dapat berita duka pemergian adik ipar lelaki, kehulu kehilir membantu menguruskan apa yg patut....aku masih lagi pool di jpa sehingga dapat penempatan di MOF

3rd week : BALAKONG, IOI MALL, MYDIN

mak dan dikla serta anak2 bermalam dirumah...dikman juga turut serta...walaupun cuti nuzul AlQuran tetap keluar gak berjalan2....Aku seblom ni kalo puasa mmg xlarat nak keluar tghr tapi sebab ada tetamu dirumah gagahkan juga diri memenuhi hasrat mak dan adik beradik yg lain
Dpt penempatan di MOF....baru sajer nak sesuaikan diri di JPA dah dok MOF lak...sehari setengah di blok Selatan....br je nak hafal jalan....dpt lagi penempatan sebenar di Blok utara....hehhehe....mcm org nomad lak rasa....

4th week : BALAKONG, ALAMANDA, SHAH ALAM, PARADIGM MALL, SENTUL, BALAKONG

dikla ngan kak ita lak dtg umah....misi mencari baju raya anak2 buah maklong....selain tu dikla ada appoinment sign SNP dgn pemaju...Dari shah alam terus g paradigm mall cari thermos dan blender bubur....then anta kak ita blk...jem plak depan kuil ada perayaan apa ntah....berbuka di sany charkue teow sebab dh masa berbuka...lepas maghrib baru anta dikla blk umah....

5th week  InsyaAllah plan nak beli karpet....tu pun kalo ada bajet hehehe....Pagi raya gi umah makcik
raya ke 2 gi amik dikla kt umah mak mentua dia then blk kampung.... InsyaAllah raya ke 3 nk buat besday batrisyia....dok kg sampai khamis sebab jumaat hb kena keje....kesian....cuti ada tp had cuti sehingga Jun dah habis pakai....xpe la...sehari je...sabtu ahad sambung raya balik....pastu hb lak yg akan pool kat JPA....

PERSIAPAN RAYA

Aku nyer persiapan raya x macam org lain...dh banyak tahun dah....raya pada aku yg mesti ada adalah sepersalinan baju raya.....baju ok....kasut x termasuk....
Jadi tahun ni aku tempah 2 pasang  baju kurung merah dan purple
Batrisyia pun sama....baju melayu merah dan tshirt kuning utk hb dan irfan....patutnya tshirt purple tp xde lak kt giordano maka amik je apa yg ada....

kali ni aku belikan kasut utk irfan ngan ica....tudung pun siap beli dah....tu je la persiapan raya aku....xde langsir baru ke sofa baru ke kuih raya pun xde hehehe....giler jimat....jimat bukan x berbelanja....berbelanja gak tp bukan utk persiapan raya....aku beli cadar sedonndon utk katilk ica dan katil aku...seingat aku dah 3 thn xbeli cadar baru...kira beli bukan utk raya la....hehehe
kuih raya aku buat sendiri...popia simpul...dan insyaAllah nak buat popia nestum dan biskut cornflakes....tgk la kalo rajin....

Apa2 pun kemeriahan beraya bukan terletak pada persiapan nya semata2....tetapi pada siapa yg ada bersama kiter pada hari raya....dapat berkumpul bersama ibu bapa anak2 suami tercinta dan adik beradik dah memadai....Alhamdulillah.... Semoga kiter semua di beri kan kesihatan yang baik oleh Allah dapat menyempurnakan ibadah puasa dan seterusnya meraikan hari kemenangan di hari raya....

Aku doakan kiter semua selamat dalm perjalanan pergi dan balik InsyaAllah....hati2 memandu...Ingatlah orang yang tersayang....
Jangan lupa periksa kenderaan, driver cukup rehat dan baca doa naik kenderaan.....Semoga Allah pelihara kiter sekeluarga

*errr...baru ingt songkok xbeli lagi....adeh

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...