My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, July 10, 2013

Salam ramadhan Almubarak 1434H

Salam semua...arini 10 jul bersamaan 1 ramadhan...semua umat islam berpuasa...Dikesempatan ini aku nak ucapkan slamat menunaikan ibadah puasa...Semoga ramadhan kali ini Allah ampunkan segala dosa kita....Amin...

So ari 1st day...org nogori cakap 'poso tuo' means ari pertama lar tuh...biasa lar yg pertama kali memang mengujakan...menyeronokkan macam malam pertama...heheh...

Seminggu seblom puasa aku dah siapkan persediaan...dari bahan mentah, bahan kering, kurma, kordial, rempah ratus, baju2 raya,,,eh...kalo boleh utk stok sebulan...bulan puasa aku tanak merempit kesana kemari..simpan tenaga...macamkan aku sorang jer yg puasa...

punya keterujaan yg melampau sampai malam tadi masa nak masak sahur, aku jadi blur tak tau nak masak apa...dalam peti semua ada...ayam, daging, udang, sotong, ketam,
tanya hb pun dia takder idea...sudahnya menu aku daging masak halia dan sambal udang...pepagi buta camtu selera makan yg kering2 jer...tp takkan lar nak makan tolo dadar ngan ikan bilis plak....

ari pertama nih yg aku paling risaukan adalah 'terrrrlupa'....takut tak sengaja termakan or terminum...kang terbatal puasa kot termenyesal plak nanti...so sentiasa ingatkan diri sendiri...

cam biasa lar...azam puasa kali nih

1. nak puasa penuh kalo boleh...bab cuti wanita tuh takleh elak lar...maksud aku pasal breastfeed...ni 1st aku bepuasa sbg ibu susuan sepenuhnya....masa batrisyia dulu dia minum campur...so aku bg direct jer...takder wat2 stok macam skang...InsyaAllah boleh...macam thn lepas lar aku takut sgt takleh puasa sebab aku pregnant...skali Alhamdulillah penuh puasa aku....

2. nak masak sahur dan juadah berbuka sendiri....no bazaar, no makan luar....heheh...melainkan ada org belanja...bulan puasa nih kiter takleh sekat kalo org nak bersedekah...tak gitu...tahun lepas 2 minggu pertama jer aku masak utk berbuka..masuk minggu ke tiga dah lompat2 dah...sekejap masak sekejap makan luar...sekejap lagi bersepah kat bazaar depan opis aku nih...

3. sabar....ni paling payah nih...wat beberapa jam yg pertama nih Alhamdulillah batrisyia takde kena marah lagi...mood dia pun baik jer pagi nih...cuma hb aku sakit mata..kesian dia...mc kot arini...pagi tadi dia mintak pinjam aku nyer spek mata avon....bila dia pakai terus jer aku nyanyi  "oooo..masmona.."
semoga abang cepat sembuh amin...

4. wat ibadah sebanyak nya sebab ibadah wajib diberi ganjaran berlipat kali ganda dan ibadah sunat di beri ganjaran seperti ibadah wajib....

Dengan ini aku nak ucapkan slamat  menunaikan ibdah puasa kepada semua...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...