My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, May 20, 2013

Pengalaman interview Penolong pegawai tadbir N27...

Sabtu lepas selesai lar sudah interview aku utk post N27 nih...persediaan kali ini aku buat lebih kurang macam  W27 aritu...kira macam dah ada pengalaman lar...nama2 menteri plak baru jer tok jib umumkan 3 ari seblom tuh...kira jenuh gak lar aku menghafal...Aku carik gak info2 pengalaman2 org lain yg pernah gi interview nih...

So pagi tuh agak bersemangat nak gi interview walaupun sakit perut tak brapa nak reda lagi...ni 1st time hb nak jaga batrisyia ngan irfan alone...Aku dah siap sediakan susu utk irfan...fresh lagi...

masa aku sampai ada lar dalam 20 org dah sampai...skali aku dapat bilik N...giliran yg ke 2...kira ok lar tak lambat sgt...bila no aku naik, baca doa sket terus masuk bilik temuduga...sorang lelaki sorang pompuan...aku cam gugup sket tapi takper manusia biasa jer kan...bukan montser pun...heheh

Diantara soalan yg ditanya oleh penemuduga lelaki
- kenalkan diri, cerita pasal pendidikan dan pekerjaan skang
-buat kerja berpandukan apa
-pekeliling
- kalo jadi pegawai macamana nak handle pekerja yg bawahan
-kalo pekerja bermasalah nak wat apa,
-nak kenakan tindakan tatatertib berpandukan apa
-perintah am bab apa
-apa tugas2 penolong pegawai tadbir
-apa itu fail meja



then baru yg pompuan tanya
-office ada wat 5S
-apa peranan kiter
-apa kebaikan 5S
-caner nak relate 5S dengan kerja
-layak ker tak kiter dgn keje nih..kalo layak apa kelebihan kiter


kalo ikutkan yg lelaki tuh banyak lagi yg dia tanya tapi aku tak ingat semua...yg aku notice...dia akan tanya satu perkara...bila kiter dapat jawab dia akan gunakan jawapan kiter untuk jawapan yg lebih detail sampai lar kiter tak leh jawab baru dia beralih ke soalan lain...

Last skali yg penemuduga perempuan tu cakap kalo ada rezeki ada lar...cara dia cakap tu macam tak dapat jer...tp tu lar tawakal jer la...aku dah buat sebaik mungkin dan sedaya mampu...kalo tak dapat kat aku, mungkin dapat kat org lain yg lebih memerlukan...

Aku nih bukan apa exam aritu kan dah lepas..tu yg usaha gak gi interview walau perut sakit...
Aku abis interview lebih kurang kul 9.00 am..terus call hb suh amik..sambil tunggu tuh borak lar ngan budak imigresen ngan budak ptptn nih...diorang ada yg kena speaking citer pasal BR1M...boleh???
sibbaik aku tak kena bilik M...huhuh..ingatkan kiter kena yg susah dah ...rupanya ada lagi hebat...ada gak yg kena speaking cerita pasal diri sendiri...yg tu ok kot...kira ikut rezeki masing2 lar...sambil borak2 sempat lagi aku tanya pasal PTPTN dgn budak tuh...

kadang2 bukan kiter tak prepare..aku dah hafal nama menteri, baca sket tentang tugas N27, PRU, transformasi, TTP GTP, gagasan 1 Malaysia dan isu2 semasa...tapi bila masuk interview dia tanya pasal benda lain...kira kiter nak kena tau semua benda disekeliling kiter...bukan tau sket2 jer, kena tau detail sebab macam aku cakap dia akan tanya sampai kiter tak leh jawab...

kalo 10 yg dia tanya, 9 kiter leh jawab..dia takkan tgk yg kiter leh jawab. dia akan tengok 1 yg kiter tak leh jawab sebab mungkin ada yg boleh jawab 10 soalan dgn betul semua...nampak...dengarnya post ada 60 lebih tapi panggil interview 6000 lebih...

So saper2 yg nak gi interview lepas nih, nasihat aku datang awal, dan prepare lar sket tentang isu2 semasa...jgn takut sebab penemuduga manusia biasa macam kiter gak...TAPI,,,jgn over ok...dan jangan melawan...jaga air muka..sepanjang masa interview sebolehnya aku cuba neutralkan muka...tanak nampak hepi sgt dan tanak nampak takut sangat...sentiasa jaga eye contact dengan kedua2 penemuduga tapi lebihkan pada yg tengah membuat pertanyaan..pandang antara kedua mata dan hidung dia...jgn merenung...dengar soalan dengan teliti baru jawab..jgn sesekali hilang fokus...sekejap jer pun..dalam 15 minit jer...duduk dgn selesa jgn terlalu bersandar dan jangan terlalu menegak..

dan yg paling penting...usaha dan tawakal...good luck korang....aku dah lepas korang blom lagi...heheh...





5 comments:

amiey lee said...

Huhuhu serammm dh lama tak kna interview

Unknown said...

cm tkt jer bunyi nye...coz sy first time dpt tmdga gov nie...huhu

Unknown said...

betul la.. sy pun ada 2 soalan yg merapu je jwb. pasal cuti n ingkar perintah. sedih tau bila tk boley jwb ni.. yg interview tu siap ckp kt sy masa last2 nk kuar. klu awak tk berjaya yg kali ni n untuk masa dpn buat preparation lebih ckit untuk bezakan awak n calon lain.. hadoi.. pedih telinga.. anyway.. tawakal n doa jela..

Mummy said...

kadang2 memang kiter wat preparation tp macam exam gak lar tak semua yg kiter baca akan disoal...kebetulan yg ditanya kiter ada study ok lar..kalo tak tu yg jadi gugup tuh...interview nih tgk rezeki jugak lar sebenarnya...ni kali ke 3 sy gi interview...yg dua kali seblom nih boleh jer sy awab tp tetap tak dapat gak...blom ada rezeki lagi nampaknya..yg penting kiter dah buat yg terbaik...selebihnya tawakal jer la

Mummy said...

kadang2 memang kiter wat preparation tp macam exam gak lar tak semua yg kiter baca akan disoal...kebetulan yg ditanya kiter ada study ok lar..kalo tak tu yg jadi gugup tuh...interview nih tgk rezeki jugak lar sebenarnya...ni kali ke 3 sy gi interview...yg dua kali seblom nih boleh jer sy awab tp tetap tak dapat gak...blom ada rezeki lagi nampaknya..yg penting kiter dah buat yg terbaik...selebihnya tawakal jer la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...