My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, February 14, 2013

Alkisah susu badan...

Susu anmum materna (pregnant) dan lacta (menyusu badan) yang aku beli untuk keperluan aku sendiri...

Dari masa pregnant kan batrisyia lagi aku memang berhasrat nak fully breastfeed anak..tp sebab susu tak brapa nak ada. batrisyia dari ari pertama lagi dah campur susu...bersandarkan pengalaman yg lalu, anak ke 2 kali nih aku pasang niat lagi...kali nih aku plan nak beli elektrik pump...tapi aku beli yg manual dulu sebab nak tgk pengeluaran susu macammana

ni pump manual jenama pureen yg aku guna masa dalam pantang...baru pakai beberapa kali dah terbarai....


Sepanjang masa dalam pantang aku menyusu direct irfan...cuma adakalanya susu kurang mungkin sebab stress dgn kesihatanku dan irfan...effect gak...aku pun beli lar susu formula Anmum essential...aku try beli 200g dulu...tu pun nak dekat 30 inggit rasanya...

Bila bagi baby, ada lar sket dia minum mungkin sebab puting kot...bila dah kembali kerumah sendiri, kesihatan pun dah semakin pulih, susu aku cam biasa jer...nak kata banyak tu tak lar tapi cukup lar untuk baby...setelah 2 bulan bercuti, kami ke butik mom littleones utk beli breastpump....satu set siap dgn 2 kotak storage bottle, beg susu, cooler beg, ice pack dan percuma hot/ cold pack...nak dekat RM600 gak lar...

set elektrik pump jenama spectra dari mom littleones

Rasa cam mahal kan...rasa jer sebab nya bila kira balik...masa batrisyia dulu, dia menyusu badan bila aku ada kt umah jer...bila ke rumah pengasuh, dia akan minum susu formula Mamex gold...400 gram nak dekat 50 lebih rasanya...sebulan dia minum lebih kurang 4 tin...sebulan utk susu sahaja nak dekat 200... compare ngan pump nih, dlm masa 3 bulan jer dah pulang modal...see...jimat sebenarnya breastfeed nih...lagipun susu badan ada antibodi dan khasiat khas utk baby


Dapat jer pump tuh aku mula buat stok....tak banyak pun sekali sehari jer kul 7.00am...aku pam setiap ari pada masa yg sama...kira masa nak masuk keje jer aku ada lebih kurang 30 botol (4 ke 5 auns)...


Seminggu seblom masuk keje baru aku nak mula ajar dia susu badan dalam botol...ini lar paling mencabar aku rasa...dia tanak menyusu langsung...dia tolak2 kan lidah dia...sambil menangis2 aku susukan dia...kiter sebagai ibu boleh sabar melayan kerenah dia, kalo antar taska nanti kalo wat peel camtu takut cikgu tak sempat nak layan..bila dah abis 4 auns baru aku suakan susu badan...huh kemain dia menyusu..ingatkan kenyang...rupa2nya lapar...

asalnya aku pakai puting avent...aku fikir mungkin sebab keras kot, aku tukar puting 'nuk'...ada lar sket dia minum...bayangkan lar dari bangun pagi nak menghabiskan sebotol 4 auns tu jenuh...aku memang tekad selagi tak abis 4 auns aku tak bg susu direct...dia sanggup tido dalam kelaparan dari menyusu botol...last skali aku beli puting tommee tippee..dia kan macam nipple kiter sket...skali nak try kat botol lain, tak muat lar pulak...nak kena beli botol dia jugak...adoyai

1st day antar dia ke taska, aku antar 4 botol lebih kurang 15 auns...skali kul 3.30pm cikgu call bgtau susu tak cukup...huhuh...kelam kabut aku amik halfday  balik ke nilai...
esoknya aku bg 8 botol terus...berlebih lar pulak...frozen EBM tu kalo dah cair kena pakai  dalam masa 24 jam....so aku bagi lar 6 ker 7 botol sehari...kira sedang elok lar...



botol disusun diantara ice pack yg telah dibekukan..

gambar irfan sebagai pembakar semangat...


aktiviti mengepam aku buat kat bilik kecik nih 2 kali...kul 10.00am dan 3.00pm
setiap sesi akan dapat 6 ke 9 auns
kat rumah plak aku pam kul 5.00am dan 8.00 mlm...
kira sehari aku leh kumpul 20 ke 25 auns...


Bila aku dah masuk keje, search dalam google baru aku tau yg  baby memang tanak menyusu dalam botol kalo ibu dia sendiri bagi...nak kena org lain bagi baru dia nak...patutla....bertuah sungguh



budak bertuah....







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...