My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, August 8, 2012

Ragam berpuasa....

Alhamdulillah....arini dah masuk ramadhan ke 19...tinggal beberapa hari sahaja lagi kiter nak berpuasa...Sungguh pantas masa berlalu, rasa macam baru jer masuk bulan puasa, ni nak raya dah...Tadarrus kat opis pun dah selesai cuma aku still teruskan bacaab kat rumah...dan skali skala baca tafsir Alquran...

Dulu aku pernah cuba baca tafsir tapi tak konsisten..kekadang jer..Baru2 nih aku beli yg baru, lebih besar dab lebih jelas tulisannya...tak pakai spec pun boleh nampak...yer..aku pakai spec utk membaca sebab aku rabun dekat..heran kan muda2 dah rabun dekat..kalo jauh aku nampak plak...aku prasan yg aku rabun lepas melahirkan Batrisyia...nak baca alquran tu boleh tapi kekadang jadi confuse dgn titik dan barisnya...dari aku tersalah baca lebih baik pakai spec...

10 hari pertama ramadhan boleh kata hari2 bersahur dan berbuka masak sendir...Adalar skali dua makan kat luar atau beli dibazaar... dah masuk 15 ramadhan, aku dah mula rasa letih dan jemu...kekadang tak tau nak masak menu apa...kekadang rasa letih ya amat....kekadang malas...heheh...esp kalo hb kuar opis lebih dari kul 5.15pm...kitorang abis keje jam 5.00pm..aku takder masalah boleh kuar ontime..tp dia kekadang ada benda nak kena bereskan aritu jugak...sudahnya nak dekat kul 5.30pm baru balik...

Kalo balik kul 5.00 jalan tak brapa nak sesak lagi...masuk 5.30 dah mula sesak dah...kekadang nak dekat 6.30 baru sampai rumah...dalam masa sejam mana lar sempat aku nak masak nasik, lauk, nak mandi, basuh pinggan...seblom berbuka mesti nak rehat sekejap...tu ada yg rasa cam nak pengsan tuh...mula lar sumer yg serba tak kena...sudahnya aku letak syarat kat hb...nak aku masak untuk berbuka boleh tp sharp kul 5.00 kena balik rumah...dia pun setuju...sudahnya memang ari2 lar beli kat bazaar...huhu...tu pun dia yg beli...aku memang tak larat nak meredah lautan manusia kat bazaar nih...

Tapi nak mengelakkan pembaziran. hb akan beli makan untuk 2 org sajer...sbg contoh, dia akan beli 2 bungkus nasi ayam berempah. 2 keping murtabak , air soya sebungkus dan tepung pelita 2 ringgit...cukup untuk makan 4 orang...slalunya aku kongsi ngan batrisyia dan  hb kongsi ngan adik dia...biasanya cukup atau terlebih sket...kalo makanan tuh boleh di panaskan lagi, aku simpan dalam peti untuk dimakan waktu bersahur nanti...sebolehnya nak elakkan pembaziran...

Bersahur plak, wat masa nih Alhamdulillah tepat kul 4.00am aku mesti terjaga...kalo lajak pun 4.15am...samaada sedar bunyi jam atau tersedar sendiri...tak macam thn lepas ada 2 kali rasanya terlepas sahur...maknanya  wat masa ni dah 19 kali aku bangun kul 4.00 pagi untuk masak sahur...sibbaik time2 begini sikecik lena dibuai mimpi walaupun kekadang suara manja aku bergegar mengejutkan abahnya bangun sahur...hehe...biasalarkan org lelaki...liat ler sket nak bangun..kekadang tuh dah macam bersahut2an plak aku ngan dia...aku panggil dia sambil hidang2 makanan, dia menyahut tp tak bangun...nak gak pi dekat kejut secara direct...ada sentuhan baru bangun...biasanya dalam kul 5.00 dah boleh bersahur...sesajer jer makan awal sebab jap gi hb leh tido balik..dan aku leh santai2 menghabiskan air suam 500ml...di pagi hari begitu nak menghabiskan 1 mug air suam pun hazab..bila mengambil masa yg lama, sambil makan kurma sambil tonton tv. boleh lar habis....then makan buah plak...biasa aku makan oren atau epal...tahun2 seblom nih tak penahnya aku nak makan buah masa berbuka...sahur apatah lagi...tahun ni nak wat kelainan sket...


Untuk sahur memang tak pernah beli atau sahur kat luar lagi...semuanya aku masak sendiri dan makan dirumah...skali jer aritu bersahur dikampung...tu pun 4.30 mak kejut...tp tu lar mak dah siapkan sumer tinggal nak hidang jer...mak aku nyer style plak untuk sahur dia masak siap2 masa berbuka atau malamnya..jadi pagitu cuma nak masak nasik, masak air dan panaskan lauk...

Akunyer style plak, tgk menu apa nak masak...kalo yg susah macam gulai atau kari, aku akan masak seblom tido..tp kalo yg simple macam sambal, goreng sayur aku akan sediakan bahan sahaja..means siap potong bawang, blender cili, potong sayur atau perap lauk...then bila bgn kul 4.00 tuh terus masak nasik, basuh bahan2 yg telah disediakan dan mula memasak...takder lar amik masa yg lama....biasanya untuk sahur aku masak yg simple dan boleh membangkitkan selera macam telur dadar, telur masak kicap, sambal bilis, sayur goreng....


Dah 19 ari berpuasa ni ada skali jer sikecik terjaga skalo waktu sahur...rasanya sebab malam tuh dia tido kul 10.00 malam...slalu nak dekat 11 lebih baru masuk tido..sibbaik dia bangun tak meragam...tapi masalahnya channel tv ler..pagi tuh kitorang bersahur sambil tgk disney junior...waktu berbuka memang takder lar nak dengar azan ker apa...tv memang channel dia jer la...kalo kiter tukar nak menunggu azan kan memang merempan dia kat situ...aku nih mengenangkan aku puasa jer..kalo tak memang siap...sabo jer lar...nak tak nak set jam on time jer la...tepat waktu berbuka kitorang pun berbuka lar..dengar azan sayup2 jer dari masjid nilai...




hai nama saya batrisyia...kekadang sy merajuk




kekadang sy hepi...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...