My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, December 28, 2011

SBPA: selagi namanya manusia takkan puas dengan apa yang ada....

Panjang tak tajuk aku...heheh...aku dah abis baca pekeliling SBPA yg kononnya setebal 113muka surat tuh...Dah separuh jalan baru aku prasan yg pekelilingnya 25 muka jer yg lain tuh contoh2 borang opsyen dan senarai insentif dan elaun...

Aku dah baca semua dan smalam bos dah edarkan borang opsyen...dapat jer borang terus aku tengok mata gaji aku dulu...thn depan mata gaji aku P1T9..transfer ke SBPA dapat T4...disebabkan kenaikan aku bulan Jan..maka otomatik gaji aku terus gi T5 pada bulan Jan jugak menyaksikan kenaikan sebanyak 14% dari gaji aku skang...kalo ikut SSM naik 4.26% jer ...kira ok ler kan...

So aku plan nak sign jer  wpun CUEPECS kata jangan sign dulu...aku dah baca pekeliling dan aku faham serba sedikit isi kandungannya dan aku tengok kenaikan gaji aku pun boleh tahan...maka aku sign ler...tak kira lar org nak kata apa pun...

meh aku ulas sket pasal SBPA nih...kalo ikut entry aku seblom nih memang aku tak puas ati pasal kenaikan yg tak seberapa tp bila ditimbang balik byk baik dari buruknya...

1. exit policy
-setiap PA yg performance tak bagus, disiplin tak elok, akan dibersarakan...leh fikir logik kan..kalo ko keje macam hampeh, malas nak datang keje..datang punch pastu kuar ilang ntah ke mana, then nak balik kang baru nampak batang idung...punch balik..saper nak amik ko bekerja kalo peel ko macam tu...wat mengabihkan boreh jo...skang nih nak buang PA banyak peringkat nak kena lalui...sampai 7 step...bagi amaran, bagi surat, masuk paper..kalo tak dtg gak keje barular dibuang...kecuali kalo kes polis tu dah kira lain...ni kes2 yg macam nak keje tp tanak buat keje pastu menyusahkan org lain nak kena tanggung keje ko...yg ko makan gaji buta jer....dgn adanya exit policy nih senang lar sket nak buang org..macam keje swasta...ko tak datang keje tak bersebab terus buang...kan jimat blanja...banyak lagi orang lain kat luar sana yg berminat nak bekerja...
- kalo rasa boring keje kjaan boleh mintak kuar keje swasta yg mana seblom nih tak boleh...kalo dah kuar takleh masuk balik...kali nih boleh kalo nak...katalar keje luar 5 tahun pastu masuk balik kjaan sampai pencen...tadehal punya...TETAPI ko rasa kalo ko dah kuar dari jawatan ko tu, bos nak biar kosong je ker post ko tuh..mesti dia cari pengganti...agak2 nak masuk balik keje kjaan lepas 5 thn dan masuk balik opis lama ko boleh ker...takder mananya..sila lar cari opis lain yg kosong...dah lar skang nih payah nak mintak keje kjaan....jadi jangan ngengada nak keluar melainkan ko betul2 pasti itu jalan terbaik....


2. pencen 60 thn
- apa yg nak dirisaukan...bukan semua kena pencen 60..saper masuk start Jan 2012 otomatik pencen 60..yg dah amik opsyen 55/56 dan 58 tuh kalo nak kekal silakan...kalo pencen umur 55, pencen dapat masa tu gak takdernyer nak tunggu 60 baru dapat...tapi kalo ko pencen awal umur 40 memang tak dpt ler pencen waktu tuh...ikut ko nyer opsyen ler....Takut tak larat nak kerja sampai tua??? kesihatan kiter nih tak sama...tgk Tun M tuh umur dah 86, rileks jer...menteri2 yg jaga malaysia skang ingat umur diorang 40 an ker..takdernyer..cer cek ic diorang sumer kalo ikutkan dah kena pencen lama dah...sihat walafiat jer nampaknya...

3. naik gaji sket
- eloklar naik dari tak naik langsung...gaji naik banyak2 pun pastu tukar kete, tukar henfon, tukar itu tukar ini, beli itu beli ini...sudahnya sama gak macam tak naik gaji...gaji banyak mana pun kalo blanja dengan berhemah , blanja ukur pada badan sendiri...InsyaAllah berkat...kalo kiter gaji 3000 jangan blanja macam org gaji 10000...memang lar tak cukup...cer blanja macam org gaji 2500..insyaAllah cukup...simple math perbelanjaan melebihi pendapatan memanglar lingkup....ada apa yg boleh jimat, kiter jimatkan...kurangkan berhutang esp kad kredit...kalo mampu silakan...kalo suam2 kuku tahap kemampuannya baik lupakan...kad kredit nih macam berhutang tanpa disedari...bila ada kad, benda yg tak perlu pun kiter akan beli...bila pakai cash mesti akan fikir masak2 nak beli ker tak nak...


4. cemburukan gaji orang lain
- rata2 PA sibuk mengira gaji orang lain dan compare pada gaji sendiri termasuk lar aku skali,,,tapi bila fikir2 balik wat apa lar sibukkan gaji orang...tengok gaji sendiri sudah..kalo orang lain dapat gaji tinggi, kenaikan banyak kiter tompang gembira lar untuk dia...tu rezeki dia..wat apa nak dengki..macam APC gak lar...aku nih keje dah nak dekat 10 tahun tapi tak pernah dapat APC...walaupun keje aku rasa macam ok dah...tp orang lain yg baru masuk keje dah dapat APC..pada aku tu mungkin rezeki dia...kiter tak tau bila...sok2 bila kiter dapat, masa tu lar rezeki kiter...kalo ada orang dengki itu diorang punya pasal...hahahha...

5. kaitan SBPA dengan politik
-ramai yg kata SBPA nih untuk pancing undi...aku tak brapa arif pasal nih..yg aku tau PRU kali nih aku tanak mengundi...MALAS...undi yb yang tak buat keje wat aper...uish...tetiba jadi emosional....tang mana kaitannya SBPA dengan politik...kalo rasa kerajaan skang tak best, nanti masa PRU pangkah ler orang lain...tapi kena ingat kalo pengganti tuh jadi lagi hampeh dari pemimpin skang maka tunggu lagi baper tahun pangkah parti lain plak...tapi mengundi bukan kiter sorang..ramai lagi org lain...kena pakat ramai2 ler baru berkesan....


Jadi kalo rasa suka dengan kenaikan gaji dan syarat SBPA, terima lar...kalo tak suka leh stay dengan SSM..kalo tak suka dua2 leh berhenti keje dan masuk swasta..nanti leh masuk government balik bila dah ada skim baru yg lebih best...
Apa2pun bersyukur dengan apa yg ada...sekurang2nya kiter ada pekerjaan dan pekerjaan kiter dibayar gaji dengan sempurna...Ada orang lain diluar sana yang tiada kerja tetap dan kena menyara keluarga pula....jangan bandingkan diri kiter dengan orang yang lebih...bandingkanlar dengan orang yang kurang pasti kiter akan rasa betapa bertuahnya kiter...BERSYUKURLAH DENGAN APA YANG KITER ADA. INSYAALLAH BERKAT


Meh aku kasi tips caner nak bagi berkat duit gaji...berkat means walaupun sikit tapi sentiasa cukup...

1. hulur sket kat orang tua (kalo masih ada)...kalo takder makpak sedara pun boleh
2. sedekah...sikit pun takper...consistent itu penting...
3. bayar zakat melalui potongan gaji...leh rujuk mana2 pusat zakat...ada kiraan dia sendiri...tak banyak mana pun...
4. simpan 5% daripada gaji kasar kiter setiap bulan...kalo boleh potong gaji gak...makesure jangan nak korek2 melainkan betul2 perlu sangat2 tahap takleh kompromi lagi baru leh kuarkan...tu pun janji pada diri yg kiter akan ganti balik duit tuh..kira macam meminjam pada diri sendiri lar
5. potong gaji untuk tabungan haji...kalo ada rezeki nanti leh gi mekah
6. kalo gi pasar malam slalu kiter jumpa org mintak sedekah dok kat tanah, yg takder kaki, yg bawak anak kecik...korang gi beli makanan dan minuman bagi kat diorang...
7. hari pertama gaji jangan gi membeli belah...wat bajet dulu...bil2 yg perlu dibayar, segala hutang piutang...pastu senaraikan barangan rumah yg perlu dibeli....kalo rasa gaji tak cukup, cut mana2 barang yg tak perlu...
8. kalo nak beli barangan mahal macam handphone, jangan berhutang...simpan sket2...kalo kata nak beli barang tuh harga 1000..target lar nak beli dalam masa lagi 4 bulan..so setiap bulan asingkan 250...cukup 4 bulan dah boleh beli cash...melainkan rumah dan kereta memang takleh nak wat apa lar...tetap kena hutang gak
9. jangan membazir makanan...slalu org tua kata mahal rezeki...kalo masak sendiri, masak secukupnya..kalo slalu tak abis makan, bela lar kucing...nanti bagi kat kucing...kucing kan haiwan kesayangan nabi...kalo beli pulak jgn mengikut selera...ikutlar tahap perut kiter...biar cukup2 jer...
10. cam biasa, sajer nak cukupkan 10...

Aik dah melalut plak nih...semoga bermanfaat pada kiter semua

3 comments:

Leyla said...

mummy awk keje mana erk...nak tau gak ler...sy pun ke gomen gak...tp kat jln semarak...awk tuk putrajaya ke..

Mummy said...

sy keje kat putrajaya tp dok kat bandar baru nilai..

dhr said...

terbaikkk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...