My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, August 17, 2011

Skill memasak...

Aku serius memang tak pandai masak...bukan tak tau ok...tak pandai jer....kalo nak goreng telur, masak nasi, goreng udang, goreng ikan ,goreng sayur memang pandai lar...tp bila bab sup, kari, kurma, asam pedas, singgang. masak sambal sumer aku tak reti... Sebabnya kat kampung mak aku yg masak sumer..aku tolong jer...potong bawang, ramas kelapa, siang udang, siang ikan. tumbuk cili..ha ni tugas deqla..aku tak boleh, nanti pijar...deqla takper dia kebal....

Abah aku nak mak aku jer masak, jadi skill memasak tuh memang aku takder...bila dok asrama lagi lar kan, makan sajer...masuk uitm pun camtu gak...tapi bila dok umah sendiri baru lar aku blajar masak ..itupun lauk simple2 jer...bila nak kawen aku dah terus terang ngan hb yg aku memang tak pandai masak....mula2 kawen dulu aku masak simple2 jer..yg lebihnya makan kat kedai...kalo yg susah2 tuh, aku sediakan bahan, hb sambung masak...bila aku fikir balik sampai bila2 pun aku takkan pandai....

Aku pun mula search resipi dalam internet..aku cuba masak makanan kegemaran hb...dia suka makan masakan mamak macam kari...1st time masak memagn kelakar...nak ikut resepi kan...haruslar ikut betul2..dapat lar resipi macam nih


Ayam masak merah

Bahan-bahan ( 4 orang )
  • 1/2 ekor ayam
  • sedikit garam kunyit
  • ## Bahan-bahan kisar ##
  • 4-5 biji cili kering
  • 1 cm halia (memang aku ukur betul2 1cm)
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 labu bawang besar
  • 1 biji tomato-potong dadu
  • 1/2 cawan sos tomato
  • ## Bahan Hias ##
  • 1/2 biji bawang besar- potong bulat
  • kacang hijau secukupnya
Cara-cara
  1. Bersih ayam. Potong kecil-kecil dan gaul dengan garam kunyit. Goreng sehingga 2/3 masak
  2. Tumis bahan kisar kecuali sos tomato dan tomato sehingga naik bau. Kemudian barulah dimasukkan sos dan buah tomato. Tumis sehingga naik minyak.
  3. Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala hendaklah digaul balikkan.
  4. Bila kuah dah pekat bolehlah masuk bahan-bahan hias. Biar 1-2 minit.(ni pun aku akan tengok jam) Kemudian padamkan api.

Aku akan beli semua bahan2 dalam resipi..kalo takder walau 1 bahan aku akan cancel...takut tak jadi..pastu aku akan ikut step by step dan letak dalam piring berasingan..macam chef wan masak tuh...dah siap sumer bahan baru aku mula masak....dah siap masak resipi ke 2 plak....



 masak lemak cili api tenggiri

Bahan-bahan ( 3 orang )
  • ikan tenggiri dua ketul
  • santan
  • cili padi dalam 20biji dikisar bersma selabu bawang besar,sedikit kunyit hidup dan 5ulas bawang putih
  • asam keping
  • garam dan gula
  • bahan rampai-terung atau tomatao
Cara-cara
  1. tumiskan bahan kisar bersama sedikit pati santan. biar smpai hilang bau cili
  2. kemudiaan masukkan santan dan asam keping
  3. masukkan bahan rampai dan ikan tenggiri
  4. persakan dengan garam dan gula
siap untuk dihidangkan

Step sama gak macam kat atas...sudahnya....start masak kul 12 tghr, dah kul 3 baru leh makan...kesian semua org dah kebuluran....heheh....2 lauk 4 jam masak...kalo nak makan kul 1pm, aku nak kena start kul 10 pagi..dah macam nak buat kenduri...heh


Itu dulu, skang aku dah pandai sket2..siap boleh turunkan petua kat deqla lagi....

Apa yg aku buat adalah
-rancang menu nak masak apa..tanya pendapat hb atau pendapat aku sendiri...contohnya aku nak masak sambal udang dan ayam masak lemak cili api
1. masak nasik. defrost udang dan ayam
2.sediakan bhn utk masak udang, blender terus tumis, sambil tuh basuh udang dan ayam
3. masuk segala sos dan kicap terus masukkan udang dan bawang, garam gula sumer..biar mendidih dan padam api...siap
4. sediakan bahan utk masak lemak, blender, masuk dalam periuk bersama ayam...ayam dah kecut, masuk santan, garam...masukkan kentang...tunggu kuah masak, tutup api siap...
5. gi tgk nasik, dah siap masak...ok boleh makan

Aku dah boleh masak 2 jenis masakan dalam masa lebih kurang satu jam...macam bulan puasa skang nih..aku sampai rumah kul 6pm...tukar baju terus start masak, hb uruskan sikecik..mandikan dan melayan kerenah anak....masa ni lar  pertolongan hb amat penting...masak nasik, lauk 2 jenis, bancuh air..biasanya kul 7.10pm aku dah boleh gi mandi...jap gi bila aku dah siap tukar baju sumer, fariez siap tolong hidangkan makanan...aku leh relaks2 sambil tunggu waktu berbuka.....indahnya saat itu....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...