My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, August 10, 2011

Cadangan bajet untuk golongan berpendapatan sederhana macam aku....

Dulu seblom kawen aku dok umah sewa di segambut...dalam rumah tuh takder ketua rumah atau assisstant tapi yg ada cuma jawatan bendahari dan bendahari itu adalah aku...Sejak kecik lagi aku memang minat matematik dan aku applykan dalam kehidupan seharianku....Senior2 seblom aku hanya kumpul duit bila hujung bulan untuk bayar sewa rumah dan semua bil...perbelanjaan lain masing2 uruskan sendiri...jadi masalah bila tetiba tgh bulan paip air rosak....panggil Pak Ali baiki, tak mahal pun 10 inggit...collect lar sorang RM1.50...takkan kakak tu nak bayar sensorang kan...tu blom kira tetiba gas abis plak...nak kena collect lagi...faham2 jer lar tgh bulsn nih..nak mintak singgit pun payah...

Mengenangkan itular maka aku menyediakan "akaun rumah segambut" bg melicinkan perbelanjaan kitorang...dan ofcos lar aku yg jadi bendahari nyer...heheh...jadi bila ari gaji jer aku pun siap2 kirakan sewa rumah dgn bil dan duit extra utk perbelanjaan tidak dirancang...so aku tetapkan setiap bulan bayar berapa...dah tolak sewa rumah  dan bil, ada balance tuh aku pegang lar...semu duit keluar masuk aku catatkan dalam buku khas dan di kunci dalam almari.... Perbelanjaan tak dirancang ni termasuk lar beras, garam, gula, gas. axion dan bahan asas yg lain...Selain tuh aku siap leh bagi pinjaman tanpa faedah pada budak rumah termasuk lar aku sendiri...kira duit tuh tak putus ler...sentiasa ada


Tu cerita masa muda belia...bila dah kawen tetiba aku jadi tak reti nak manage duit aku sendiri...ada satu2 masa aku suh hb pegang semua duit dan dia belanjakan ikut keperluan..dan ada masanya aku plak pegang duit ikut keperluan  tp masih tak berjaya...bila menjelang hujung bulan  rasa macam sesak jer...tambahan lagi bila dah ada anak...

Sampai lar satu masa aku dapat idea bahagikan tugas dimana hb concentrate utk bayar loan kereta dan duit minyak dan aku uruskan perkara2 lain....Lepas tu baru lar ok sket...rezeki makin melimpah ruah bila aku mula buat bisnes kecil2an jual kerongsang dan menjadi dealer avon...hb plak wat bisnes jual hp dan baiki hp...So ni sedikit tips berbelanja yg aku amalkan apabila dapat gaji...

1. Menjelang nak dpt gaji aku akan list kan barang2 yg aku nak beli seperti barang dapur dan barang dandanan diri. harga blakang kira...senarai kan jer...sebagai contoh tgh2 masak, aku tgk garam dan bawang tinggal sket..agak2 cukup sampai gaji jer, so aku pun terus buat note kat hp...

2. Bila hari gaji aku akan asingkan duit utk
-bagi mak ngan abah
-taska anak
-susu dan pampers
-hutang piutang
-topup
-simpan (kena ada 1 akaun khas yg bukan simpanan tetap..utk itu aku buat akaun giro i BSN)

3. Ada balance baru lar aku check perkara yg no 1 diatas...mana2 benda penting nak kena beli, mana yg tak penting aku hold dulu...

4. Ada baki duit lagi aku akan simpan utk duit blanja makan...ok settle...

So far cara yg ni menjadi pada aku...pada org lain aku tak tau lar...kalo nak lebih berkat, buat potongan zakat melalui gaji..boleh lawati mana2 pusat zakat, mintak diorang wat kiraan, isi borang nanti tetiap bulan akan potong dari gaji...dan jangan lupa parent tetiap bulan..bagi yg family jauh, cukup lar bertanya khabar dan bank in duit kat diorang...plan balik kg setahun 3 kali...yg family dekat macam aku nih balik lar jengok diorang setiap kali minggu gaji...InsyaAllah berkat....org tua nih bukan harap sangat duit yg kiter hulur tuh..yg diorang nak adalah jengok diorang setiap bulan..itu lebih menggembirakan diorang...kalo rasa tak boleh nak bagi banyak, bagi lar ikut kemampuan kiter atau belikan sekampit beras setiap kali balik...

Kiter sebagai manusia takkan pernah cukup dengan apa yg ada...kalo yg gaji kecik hanya pakai kete kancil dok umah flat...bila gaji dah naik mesti nak upgrade kete lebih besar lagi dan rumah lebis besar dan selesa...yg gaji berpuluh ribu sebulan nih takkan nak pakai kete malaysia..mesti nak yg import nyer...macam tu lar manusia dah jadi tabiat...duit banyak ker sikit yang penting adalah berkat......kalo duit banyak tapi ujung bulan asik kering jer tuh kira kurang berkat lar tuh...

Biarlah duit tuh cukup2 jer..nak kata lebih sgt pun tak lar tapi sentiasa ada...Rezeki Allah bagi nih bukan terbatas dalam bentuk material  sajer....tubuh badan yg sihat, anak yang ramai dan menjadi, isteri dan suami yg soleh dan taat, keluarga yang bahagia, jiran yg baik.... tuh semua rezeki lar tuh....

Apa2 pun ingatan untuk diri sendiri jugak, bersyukur dengan apa yg ada...Di samping itu sentiasa berusaha memajukan diri dan keluarga untuk kebahagiaan dunia dan akhirat....InsyaAllah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...