My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Tuesday, April 19, 2011

Nasik lemak oh nasik lemak.....

 ini budak kuat menggigit

dan rajin baca buku


Baru2 nih aku ada dengar kat berita yg nasi lemak di kantin skolah punca kanak2 gemok...eh..ye ker..apsal aku tak suka pun nasik lemak masa skolah dulu....tp tetap kiut miut gak skang...bukan nasik lemak lah puncanya...betul2 buat sekat periuk nasik makcik kantin jer nanti...byk lagi faktor yg buatkan kanak2 overweight nih..
Antaranya
1. banyak makan jajan
model sedang makan whipped potato KFC

biasa lar bebudak, cekedis,eskrem,gula2 mmg kesukaan diorang...cam kiter gak lar...bukan lahir2 jer terus dewasa...kiter pun penah alami zaman suka makan jajan nih...Seingat aku lar kan, abah aku tak penah belikan jajan utk kitorang...aku pandai makan jajan sumer hasil titik peluh sendiri gi beli kat kedai...makan pun sorok2...megi, ajinomoto,ikan masin, jeruk2 sumer mmg diharamkan penggunaannya dlm rumahku..skali skala tu pun rasa cam setahun skali baru jumpa...kalo takder lauk mak aku akan pungut pucuk paku, kangkung, pucuk ubi buat lauk...dok kampung kan..merata lar lauk..kalo cam aku skang...apa aku nak pungut..rumput rampai ada lar..tu pun bangla dah potong...kekadang balik dari taska, ada jer goodies bag kengkwan dia nyer besday...ingtakan baru nak pantau apa yg boleh makan apa yg tak boleh...skali dah tyg depan dia, tak sempat nyer nak pantau2 nih...tu belum mak2 sedara, pak2 sedara belikan utk dia...aish...kengkadang mak dia pun mengidam...opss...utk batrisyia aku sebolehnya bg jajan kt dia like keropok, gula2, coklat...aku lebih suka bg dia buah sbg snek...sambil2 nak tunggu aku siap masak...epal mesti kupas kulit...kalo tak bertaburan kulit atas lantai dimamahnya....anggur siap buangkan bijik jap gi termuntah2 lak dia makan...

2. kurang aktiviti fizikal
skang zaman canggih nih budak2 memang kiter tak bagi main luar rumah..kang takut kena culik, takut kena langgar, takut kena kejar anjing/kera...macam2 lagi lar marabahaya lt luar tuh..apa yg kiter boleh buat..suh dia duduk umah, tgk tv ataupun main video games...budak2 skang lagi advance kan..leh bukak akaun fb sendirik..dok jer lar depan laptop tak bergerak2...tu yg boleh o/weight tu..tak kuar peluh..tak campur org...dia panjat2 sket kang kiter sergah suh turun...takut jatuh, takut pasu pecah, takut terkena pendawaian elektrik...aku masa kecik2 dulu baya batrisyia tuh 'susup sosap dalam somak'...siap main nyorok2 lagi...selipar pun tak pakai...main tanah bancuh ngan air..siap main masak2, main tarik upih sampai calar balar bontot...main kejar2...jgnkan kata peluh, darah pun boleh keluar...

3. makan luar
Zaman skang yg mana2 memerlukan duit mengakibatkana mak pak sama2 bekerja..cam aku ni lar...mak2 kiter dulu dok umah jer..abah jer yg keje..kalo mak keje pun, menoreh getah, pegi kesawah..diangkutnya kiter skali...anak2 skang sumer di hantar ke tasaka@ rumah pengasuh...kalo ada duit sket amik bibik...kiter nih balik dah dekat kul 6pm...tu kalo keje opis..kalo keje shift caner..? mau seminggu skali jumpa anak...
pastu tak masak..penat kan..nak kemas umah lagi, nak basuh baju lagi, nak sidai baju lagi, nak basuh pinggan lagi...sudahnya beli kat luar...fast food, slow food, makanan thai, pasar malam...sumer ada...bukan lar nak kata makanan kt luar tu sumer tak berkhasiat cuma kiter tak tau tahap mana kebersihannya...Apa bahan yg digunakan...kandungan garam, gula, lemak kolestrol...nak masak sendiri kang mau kul 11 malam baru start makan...tak boleh gak...sebab tak elok makan sejurus seblom tido...

model sedang tgk tv dgn bersopan santun...

dan banyak faktor lagi lar...benda2 kat atas tuh sedikit sebanyak ada jugak aku buat...kengkadang timbul kesedaran, aku cuba ubah dan rajinkan diri utk keharmonian rumahtangga...chewah...skang nih apa boleh kiter buat bagi menangani punca2 diatas...(dah macam karangan plak)

tentang jajan tuh,
usahakan jgn simpan stok jajan dirumah..
penuhkan petiais dgn buah dan sayur..
kalo nak ada pun, yogurt rendah lemak, aiskrim buat sendiri dan keropok goreng sendiri...
ajar anak byk minum air masak

pasal aktiviti fizikal tuh...spendkan masa dalam 30 minit ke sejam dalam sehari..bawak anak pegi padang atau kalo tak sempat sgt depan rumah jer...main kejar2 ker..main bola sepak ker...apa2 yg boleh buat dia bergerak lar...kat ruang tamu pun boleh tp jgn lar main bola plak...pasang vcd lagu kegemaran dia dan ajar dia menari...bukan ada org tgk pun..paling tinggi pun laki kiter...

and last skali pasal makan luar..takder cara lain lar melainkan masak sendiri..kalo tak sempat dan terpaksa beli kat luar maka kena lar kiter memilih sket...pilih makanan yg berkhasiat utk anak dan keluarga...kalo anak tanak makan sayur takper...bg dia makan buah...buah kan manis, mesti dia tak menolak...


pendek kata, nasik lemak bukan punca kanak2 overweight.....sekian..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...