My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, February 10, 2011

Kursus Pengurusan Masa

Ni 1st kursus yg aku attend utk tahun nih..Bg org keje gomen cam aku nih nak kena attend kursus sekurang2 nya 7 hari...Dulu aku tak suka kursus2 nih..mana tak nya boring, bosan, jauh, nak tinggal anak lagi, belanja lagi...tp disebabkan kursus nih kat opis jer, fail plak tak masuk, ada makan free lagi, penceramah plak best maka secara otomatik aku suka gi kursus...

Ni pun aku gantikan member yg isterinya bersalin...Kalo tak takder mananya aku nak pegi...tajuk ceramah kali nih 'pengurusan masa'..memang kena sangat lar dgn aku yg 'amat pandai' menguruskan masa nih...huhuuh..Dulu masa kecik2 aku mmg ada jadual aku sendiri..mak abah tak ajar pun tp aku buat sendiri..Sebabnya takut terlupa..Siap wat jadual dari pagi sampai ptg..

6.00am bangun pagi, mandi, solat, breakfast
7.00am kayuh beskal gi skolah
8.00am sampai skolah
2.00pm balik dari skolah
3.00pm mengaji
4.00pm balik rumah, makan,solat,wat keje
7.00pm mandi, solat,makan
9.00pm tgk tv,wat homework
11.00pm tido

Nampak tak jadual aku..tu tak gi kursus pun..cikgu pun tak ajar...pandai2 sendiri jer..berapa peratus agak2 tahap ketepatan aku memfollow jadual nih..100%, 90%,50%...tgk keadaan..jadual mmg best tp tak sumer aku ikut..nak2 lepas kul 4pm..main lagi byk dari wat keje...yes...aku kecik2 lagi dah ada keje..mak dah didik kitorang dari kecik, keje mesti diagihkan2 sesama adik beradik..kak ita masak, aku basuh pinggan, dikla isi air...rumah aku takder bekalan air paip..kitorang guna perigi..mandi basuh kain segala kt perigi tp utk masak dan basuh pinggan kena lar angkut air tuh guna baldi...bila dah senja sama2 ngan deqla halau kambing masuk dalam reban..kengkadang terhalau babi skali...pelik gak apesal kambing nih kontot dan pendek..gemuk lak tuh...ish najis mughalazah rupanya..

Sampai skang pun perigi tu masih digunakan sebab air paip kt umah aku nih pelik sket..dia ada dari kul 2am sampai 4am jer..pastu terus yillek..sibbaik ada air perigi...tp air tuh sedut pakai pam lar...seblum beli pam tuh, kalo kolah kering deqla akan isi air...hb aku kesiankan dikla maka dia tlg isi air...mak aku kesiankan menantunya maka mak pulak tolong skali...aku plak kesiankan adik, laki ngan mak aku maka aku pun joint venture ngan mak beli pam air elektrik...aku tak isi air sebab aku takleh angkat berat2...ceh..betul tak tipu...so sampai skang lar kitorang guna pam air tuh...Saper2 nak rasa suasana kg dalam ertikata sebenar dtg ler ke kampung aku...

So berbalik pd kursus tadi..Kursus nih dikelolakan oleh Hushim motivational and counselling consultancy...1st day Tn Hj Hushim sendiri yg bagi ceramah..nak tergeliat urat perut aku asik ketawa jer dgn lawak dia...ada jer pengalaman melucukan yg dia ceritakan..kisah benar lak tu..Dia kan kaunselor..byk ler org yg dia jumpa..Gi ceramah dia nih umpama tgk juara raja lawak perform slama 8 jam...bayangkan lar...mau tak tergeliat..

Antara intipati ceramah dia yg bermanfaat yg boleh aku kongsikan disini adalah

Petua pengubat hati
1. baca Alquran dan faham makna
2. Berzikir di malam hari
3. berpuasa isnin khamis
4. mendekati orang soleh dan solehah
5. Solat malam

katanya bukan buat semua..dapat buat salah satu pun dah ok dah..tp dgn syarat yg wajib macam solat fardhu dan puasa bulan ramadhan jgn tinggal...kalo ko solat tahajjud sepanjang malam pun tapi solat subuh kantoi tak guna gak...

Kerja sebagai ibadah
1. buat kerja ikut kemampuan
2. pelajaran boleh ubah hidup seseorang
3. jangan terlalu perfect...

key lar dah nak balik nih..tgk lar malam kang kalo ada MASA...aku sambung lagi...takpun esok jer la..InsyaAllah...

*anak dia ensem tul..sibbaik anak dara aku baru 2 thn setengah..kalo tak berbesan aku ngan tn haji hushim nih...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...