My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Monday, November 15, 2010

MLM oh MLM....

Minggu lepas melalui FB, aku terima invitation yg tajuknya nampak cam tak bg org baca tp nampak mcm menarik utk dibaca...Caner tuh...

Ada lar satu makhluk Allah nih aku gelarkan dia SN...Dia nih bukan friend aku tp dia anjurkan 1 event yg invite aku skali...Rupa2 nya pasal satu produk MLM nih...Aku baca feedback org lain ada lar yg kata tak berminat dan ada jugak yg interested nak attend


Aku tak bleh nak komen balas blk dalam FB aku tak tau naper...Aku nih takder lar nak cari gaduh ngan saper2 tp penyokong2 dia sungguh2 tul menegakkan pendirian siap letak hadis segala...Aku ckp berdasarkan pengalaman ok...Bukan pengalaman sendiri tp pengalaman org lain...Rata2 org yg aku kenal takder pun yg berjaya dlm bisnes nih...sumer siter dari org luar yg baru jer nak berkenalan ngan aku

Cerita 1
Kawan adik aku...Perempuan...masih blajar di uitm...Dapat duit PTPTN...family mmg org susah...kerana terpedaya dgn pujuk rayu org MLM nih, dia pun guna duit PTPTN kononnya utk pelaburan yg menjanjikan pulangan lumayan...Sudahnya duit RM4000 hangus begitu sajer...mujur dpt balik kalo tak silap RM2000.. Adik aku nak masuk gak tp sebab aku dah nasihat kan dia, dia tak jadi amik...bila dah jadi mcm tu kt kawan dia, dia rasa cam terkejut sgt..kalo tak dia pun sama jadi mangsa

Cerita 2
Kawan aku sendiri wat loan RM15000...hutang dgn bank, dia keje gomen so senang nak dpt loan...Sebulan lepas masuk dapat 1st cek RM2000...memula hepi..pastu , itu jer lar cek yg dia dpt..Slagi tak dpt downline dia takkan dpt untung balik...

Cerita 3
hb aku sendiri, dah sampai nak wat loan nak join 1 MLM nih...aku dah nasihatkan dia hari2 sampai lar dia batalkan niat nak kaya dgn segera tu...Dan betul2 keesoknanya, syarikat tu diantara 4 buah syarikat yg dalam siasatan bank negara kerana menggubah wang haram

Cerita 4
Kawan hb aku gak budak baru dtg dari sabah..Family org susah, dia pun terlibat dgn MLM ni..wat loan puluh ribu gak lar...dapat 20 buah produk...Hb aku kesiankan dia..Tolong jualkan produk tu kt sedara mara dgn harga serendah seribu lebih jer...tu pun bayar bulan2...sekurang2 nya tak lar sakit sgt budak tu nak byr bulan2 kt bank

Cerita 5
Aku sendiri pernah ter ikut member gi perjumpaan diorang promote MLM nih...Asalnya aku tak tau dia nak promote..tp sebab member ckp ajak kuar minum jer aku pun ikut..Memula dgr dia siap tanya aku bg mak pak aku sebulan baper...Dia ckp yg dia bg mak dia buta2 jer seribu sebulan..Siap tayang cek atas nama sendiri...amaun puluh2 ribu lagi...Siap tanya aku...kalo aku tanak join apa yg menghalang aku

masa? dia suggest kalo aku office hour, leh wat jumpa2 ujung minggu atau malam
duit? leh wat loan bank
kawan? dia suh aku promote kat kawan2 office atau jiran2

bg diorang tak der masalah...Sebenarnya diorang nih nak tarik kiter join pastu supaya kiter plak jadi cam diorang jenuh nak cari org bawah...


Cerita diatas adalah kisah benar..nama sebenar dirahsiakan...bagi aku sendiri rezeki tu datangnya dari Allah, ajal maut, sakit pening sumer dari Nya...jangan ingat kerana join MLM leh kaya dgn cepat dan mudah..Kena ingat setiap keuntungan kiter adalah kerugian pada orang lain...Kalo jual produk aku setuju...Ada barang ada duit...byr cash ker hutang ker tak kisahlar..tapi jangan cari2 orang..mmg sama jer menipu...Yang sedihnya ramai betul orang melayu yg join bisnes nih...Yg berjaya happy lar tayang duit tayang kereta...yg rugi tuh tak dapat cari downline senyap2 jer la..takkan nak heboh satu dunia yg dia rugi diatas 'kebijaksanaannya' sendiri...

Wat masa nih aku mmg tak percaya langsung dgn MLM nih tak kira lar cara camana pun...Aku lebih suka jual barang macam AVON...walaupun dia adalah syarikat jualan langsung dan untung tak seberapa tapi Alhamdulillah dah macam2 keistimewaan aku dapat...Setiap 2 kali sebulan aku akan dapat katalog..Aku tunjuk kt member opis..Diorang order, aku belikan...Cukup bulan diorang bayar...settle...takdernyer aku nak cari orang 'sila jadi downline saya...so sy bleh untung ratus2 ribu dan kiter kongsi bersama keuntungan itu'...bak kata abah aku 'mano ado jalan se nak bori ko duit macam tu yo'

Diorang yg dah join nih tak leh nak berundur lagi melainkan dia willing nak rugi modal yg dah dilaburkan tu..Modal bukan sikit ok..Puluh ribu atau belas2 ribu...So sesaper kalo ada niat murni nak ajak aku join MLM sila lar batalkan niat murni korang tu sebab aku tak berminat langsung..Kalo nak kawan, kawan dgn ikhlas..jgn ada udang disebalik batu...See More





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...