My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Thursday, August 12, 2010

Kalo bukan rezeki....

Petang smalam sepeti yg telah dirancang tepat kul 4.30pm aku terus meronda bazaar ramadhan kat bawah opis aku nih..Sesaper yg dok putrajaya tau lar kawasan presint 2 ni ada bazaar ramdhan yg agak besar jugak lar...

Cam tahun2 lepas gak org yg berniaga adalah org yg sama...cuma adalar beberapa muka baru...Cam biasa lar sesi berkenalan dgn gerai2...mula2 nak pegi tuh mmg tak ramai org lagi..masuk jer row ke 2 bila patah balik..uish bersusun manusia, tak kira umur dan bangsa....sumer sibuk memilih juadah berbuka...Semua nya nampak menyelerakan tp aku tetap berpegang teguh pada tip2 yg telah dirancang...beli sekadar perlu sahaja...

1st skali aku beli ayam goreng berempah nasik kukus...aku beli ayam jer dan kuah kurma...nasik lebih sahur tadi ada lagi...jalan2 lagi aku beli baby cakoi dan pau kacang..then paru goreng

pastu aku jalan2 lagi dan beli kuih akok (peberet hb)...last skali aku beli serunding...nampak cam senang jer aku membeli kan tp mengambil masa slama 40 minit...sebab bazaar sgt besar, org sgt ramai, peniaga amatlah 'bersopan santun'...oi...cik abang...ko nak berniaga ker tanak nih..kalo dah bungkus seketul murtabak terkial2, tercolek2...sensorang jer plak tuh...org dah ramai bratur nih..lambat sgt aku blah.....diantara kedai yg menjadi tumpuan aku adalah kedai yg servisnya cepat...

Bila kira2 balik lauk sahaja dgn kuih RM 10.00 campur ngan serunding daging RM 8.00...
kira ok lar...

Lupa nak citer tghr smalam taska batrisyia call bgtau yg dia muntah2...Actually dah 2 ari dia muntah2 kat umah...ntah brapa kali gak lar aku tukar cadar...abis belambak segala apa yg dia makan...bila taska dah call aku pun bg tau hb...hb ajak balik tp aku nyer opis nih kalo nak half day takleh lebih 3 jam..kalo lebih nak kena amik 1 ari cuti..So hb jer balik amik anak sensorang antar klinik..amik darah segala...doc bg ubat...dan petangnya hb amik aku lambat sket coz dia menyinggah kerumah sepupu dia...

Lambat gak aku sampai rumah dlm kul 6.45pm...kelam kabut aku solat segala...petik suis nasik, mandi, kemas ala kadar, rest....

nak dekat berbuka tuh aku pun dgn bangganya amik senduk nak senduk nasik nih skali aku tgk apsal nasik nih lembik semcam jer..melekit2...la...nasi basi rupanya...slama nih aku ada gak masak nasik periuk nih lebih 24 jan elok jer lagi...dah takder rezeki kan...sibbaik lar ada baby cakoi, so berbuka dgn itu jer lar aku pada hari pertama berpuasa....heh..sendiri punya silap..tak check btol2...lepas solat, aku masak nasik ...dlm kul 9pm baru dapat makan nasik tp dah tak sesedap kalo makan senja tadi...

citer pasal ari pertama puasa nih teringat masa berbuka kat Uitm segamat suatu masa dulu...geng berbuka aku ialah yan, ct, adot n dillot...slalunya kitorang amik nasik kat dining (berlagak eh  tak amik lauk kat dining sebab lauk tak sedap), lauk beli sendiri..tp sebab ari pertama..sabtu lak tuh, kitorang kirim kat member suh beli nasik ayam kat pasar malam segamat...yg sadisnyer member tuh kul 9.00 pm baru balik dari outing...bygkan lar kat hostel mana ada dapur ker apa ker utk mengalas perut...confident sgt kan..sejak tu aku kalo berbuka kirim2 nih aku nak kena pastikan ada benda yg boleh dimakan incase makanan tu tak sampai ontime...

Lagi satu time nak berbuka, kolej kami nih dekat ngan surau..jadi bleh dgr org azan dgn jelas skali...slalunya akan dengar alunan suara org mengaji ayat2 suci AlQuran dari kul 6.00 sampai lar nak dekat waktu berbuka...bila nak dekat waktu tuh, kedengaran lar, bunyi org betul2 kan mikrofon (masa nih mungkin tukang azan minum seteguk air..dia berbuka dulu)...yg kitorang nih dah siap basuh tangan dah....dah siap gaul nasi ngan kicap...dan ada yg siap dah ada nasi sesuap kat tangan...skali tu, keluar balik bunyi org mengaji...yg kitorang nih pulun lar gelak sampai nak terputus urat kentut...heheh...sibbaik takder yg terlatah dan tersuap nasik kemulut...Aduyai.....bila azan yg betul2 berkumandang kitorang tak abis gelak lagi...

bestnya zaman blajar dulu.....kan yan kan

uitm di hatiku

my bestfriend fuziyan

                                              warga wing gemilang kolej nilam Dis 1999- Jun 2002

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...