My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, August 11, 2010

Hari pertama puasa...

Orang tua2 negeri 9 cakap 'poso tuo'...means 1st day puasa dimana badan kiter baru nak sesuaikan diri dgn suasana baru iaitu tidak makan dan minum...Slalunya 1st day nih badan kiter akan rasa lemah sebab dah 11 bulan 'dimanjakan'...Mula lar rasa cam terlupa nak buat itu ini, mata jadi kuyu, lesu..jgn ada yg terlupa makan nasik tghr nanti jer sudah..

Pagi nih bgn sahur kul 5.15am...Actually aku dah kunci jam kul 4.30am...4.30 ok , dah lar malam tadi jenuh blender bwg segala, basuh kain, masak utk sahur...aku masak ayam masak merah...1 lauk jer cukup...aku ngan hb jer kan...hb pun tak kisah yg penting ada makanan...

pagi tadi aku bersahur dgn nasi, lauk, kurma dan air kosong...yg aku risaukan adalah tahap kesihatan ku kini...So far, Alhamdulillah...batuk pun dah kurang...selsema sket lagi...sok sek sok sek...kesian aku sampai nak kena pakai face mask masa wat keje...Almaklumlah aku nih handle fail tahun 80an 90an..berabuk...

Berbuka nanti tak tau lar nak masak ker atau beli jer...Depan opis aku nih ada baazar ramadhan yg agak besar jugak lar..petang nanti InsyaAllah aku akan bertapa kat bawah tu...Hari pertama nih hari berkenalan dgn lauk pauk dahulu...dan hafal belah kiri jual apa belah kanan jual apa...Esok2 dah tau mana nak beli dan apa yg nak di beli...takder lar amik masa lama setiap kali turun ke baazar...dah lar nak kena amik anak seblom kul 6ptg sebab pengasuh dia nak gak gi baazar ramadhan @ masak utk berbuka...

Tip2 nak membeli juadah berbuka
1. Beli lauk jer sebab nasik masak kat rumah tapi kalo dok bujang sengsorang elok lar beli macam nasi ayam, nasi tomato..

2. Judge lauk berdasarkan rupa sebab takleh nak rasa kan...Kekadang bila kiter tgk rupa nya cantik mungkin sedap, tp kalo dah kuah tu nampak cam cair, pastu kaler pun tak menyelerakan, pasti tak sedap...heheh

3. Beli 2 jenis lauk sahaja dalam kuantiti yg sedikit...kalo macam aku nih berbuka 3 beranak jer kalo nak amik ayam grg just amil seketul jer...utk keselamatan incase lauk tak sedap...

4.kalo boleh ingat kat kedai mana kiter beli...so that esok2 kalo nak promote ker atau nak beli lagi ker, takder la tersalah kedai...promote nih ada 2 jenis negatif@ positif...lets say aku beli lauk ayam kat gerai A...tak sedap then kalo ada member nak beli kat kedai tuh aku akan bg pendapat yg ayam kat kedai tuh tak sedap...tak pun kalo aku beli ikan bakar kat kedai B sedap, aku akan promote kat member yg tgh plan nak berbuka dgn ikan bakar...

5.Bergosip ngan kekawan yg dah beli juadah berbuka di baazar bg mengenalpasti makanan mana yg lebih murah dan sedap...

6. Kalo nak beli kuih muih hadkan kepada jumlah yg kecil sahaja..mcm aku nih cukup beli 3 ketul agar2 cendol dan murtabak sekeping...dah cukup...Sebabnya, jap gi bila berbuka mesti tak larat nak makan punya...masa puasa nih mmg sumer kita nampak menyelerakan...selipar jepun tuh kalo celup dalam tepung pastu goreng, mesti ada org belinyer...heheh...

7. Katalah dah beli lauk ikan, ayam, sayur, pastu air sirap bandung, laici, agar2, murtabak ,kuih tako...hah..tak ke membazir tuh..so utk elak pembaziran, beli sekadar perlu,

8. untuk bersahur pula eloklah kiter masak sendiri...sebabnya lepas tarawikh kan ada masa lagi..masak nasik sket pastu masak lauk sket dah cukup...

Itu jer kot tip2 yg aku rasa boleh dijadikan panduan dan pedoman...Slamat berpuasa dan slamat beramal..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...