My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Friday, July 30, 2010

Balik kampung malam nih...

InsyaAllah malam nih balik kampung kuala pilah...yang seronoknya balik kg kali nih sempena nak menyambut bulan puasa yg bakal menjelang kurang dari 2 minggu dan berkumpul adik beradik...Adik aku yg balajar kat kelantan tu dah balik..kak ita lak balik ari sabtu, hepy ler parent aku minggu nih sebab anak2 , cucu menantu sumer balik...heheh..pasti mak akan masak sodap2..dan hancus lar diet ku..huhuh

mak aku nih kalo masak telur dadar pun rasa sedap sajer...tak leh nak tiru rasa dia masak...


Balik kampung ni dah menjadi rutin bulanan buatku sekeluarga..Dari masa aku blajar kat Uitm lagi...Setiap bulan mesti nak kena balik kampung..Masa aku bujang pun macam tu gak..So bila dah kawen aku dah letak syarat pada hb supaya dia faham dan seboleh2 nya aku nak jugak jenguk orangtua ku atleast once a month..memang lar kg tak jauh mana nak2 lak dah ada jalan baru nih..tp asik balik kg kiter jer jap gi hb jemu lak...So aku teruskan jer lar amalan tu sampai lar skang...Slalunya aku akan balik kg mniggu dapat gaji...Tapi tengok keadaan lar, kalo ada kenduri ker, hb ada hal lain ker, aku akan tunda keminggu seterusnya..tp mesti nak kena balik gak..



Petua nak murah rezeki, hulurlar duit sedikit ke pada orang tua...InsyaAllah berkat rezeki kiter...rezeki tu tak putus..Parent nih bukan dia harap sgt duit kiter nih...yg penting pada mereka kiter datang jenguk diorang...Dia nak tengok muka kiter kalo boleh setiap hari tapi kiter pun ada family dan komitmen lain..So sebulan skali adalah memadai..tapi kalo ada sesaper yang boleh tinggal serumah dgn parent dgn harmoninya adalah lebih baik....

Lagi satu lepas solat, jangan lupa doa untuk kedua ibu bapa walaupun mereka telah dia..InsyaAllah jika kiter doakan parent kiter, anak akan doakan untuk kiter...Layan baik parent kiter dan mentua, InsyaAllah anak akan buat yg sama pada kiter...Hormati lar orang tua dan berbakti lar pada mereka selagi mereka ada didunia nih...Pada yang telah tiada parent, jangan lupa sedekahkan Alfatihah dan doa..Bagi sesiapa yang telah meninggal takkan putus 3 perkara didunia dengannya iaitu doa anak yang soleh, ilmu baik yang diajar dan sedekah amal jariah...

angah sayang mak dan abah...mmmuuuuaaahhh


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...