My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, May 26, 2010

KPSL...mintak2 lar lulus...amin

KPSL atau nama penuhnya Kenaikan Pangkat Secara Lantikan...tu ler exam yg aku amik last week...ni lar pertama kali aku amik exam yg jawapan nya dalam bentuk esei...yg seblom nih sumer objektif...Seingat aku lepas abis diploma aku dah lama tak menulis panjang berjela...sumer dah pakai komputer...keje pun ngadap komputer...

Bila dah amik exam tuh, ni lar serba sedikit tentang cara2 nak lulus exam dgn jayanya....
1. dah alang2 boleh rujuk buku...so kena lar beli buku rujukan yg di syorkan...buku ni kena beli yg latest punya...
2. Datang awal ari exam so that kiter leh pilih tempat duduk yg best dan leh dok dekat2 ngan teman se opis
3. Buat tag utk setiap buku spy tak yah lar nak terselak2 masa nak cari jawapan tuh...kalo boleh baca ler sket tajuk2 besar yg penting supaya familiar dgn  perkataan2 yg digunakan...
4. Disebabkan kena jawab 5 daripada 8 soalan, dapat jer kertas soalan baca skali harung dulu..pastu pilih soalan yg agak2 leh jawab semua...cari jawapan dalam buku tanda perenggan dan m/s yg nak disalin then baru mula jawab dalam buku jawapan...
5. beli pen baru yg kiter selesa dgn nya...pen mahal sket pun takper...sebab nak kena tulis laju2...takut tak cukup masa...
6. 5 soalan utk 3 jam...so 1 soalan jgn lebih dari 30 minit....5 soalan 2 jam setengah..lagi 30 minit masa kecederaan...
7. breakfast siap sumer dan jgn minum air banyak atau makan makanan yg buat kiter sakit perut...kalo boleh masa dalam dewan tu jgn gi mana2..kalo tak mmg bazir masa dah lar toilet kemain jauh lagi...
8. buat latihan berdasarkan contoh2 soalam tahun lepas sebab kebanyakan soalan adalah berulang...nama org jer yg dia tukar...

tu jer kot yg aku leh kongsi dgn saper2 yg akan amik exam nih tahun depan...aku ni pun tak pasti lagi lulus ker tak..harapan tu ada tapi mana tau kan kot2 pemeriksa tu takleh nak baca tulisan aku yg ngalahkan tulisan doktor...heheh


ni muka confident seblom gi exam hari ke3

hari pertama tuh balik jer dari exam terus gi umah member haniza...konon2 nak study utk paper besok nya...takder mananya...borak2 makan2 tido2 pastu balik umah...dah seminggu aku bgn kul 4 pagi study sebab aku takleh study malam...sebab kesudahannya adalah buku yg baca aku...kalo pagi tu ok lar sket..matapun segar lagi...dgn bantuan spec nih lagi segar lar mata aku...

hari ke 2 pulak balik dari exam aku balik terus ke rumah...member drop kat komuter serdang...then aku balik naik komuter dan sambung naik teksi...8 inggit...huh..mahalnya..nak buat caner..skang komuter dah ada koc khas utk wanita
kalo lelaki termasuk dalam koc tu nanti ada lar petugas KTMB tu akan suruh diorang transfer koc sebelah...camtu nyer byk kali petugas wat announcement pun still ada lagi lelaki masuk dlaam koc khas tu...member aku citer kalo tak ramai mmg lar selesa tp kalo waktu puncak...ada jer lelaki terselit dlaam koc nih...heheh...aku rasa fungsi sebenar koc ni adalah utk bagi keselesaan pada penumpang wanita utk mengelak dari gangguan seksual, kena raba ker, kena copet ker, terbau ketiak angit ker...tp kalo dah waktu puncak bercampur gak so takder makna ler...tak pun ktmb kena wat 3 koc khas 1 utk lelaki sahaja, 1 lagi wanita sahaja dan 1 lagi utk campur2 bagi yg datang couple2 atau sekeluarga...cam susah lak kan...heh..abaikan...

ari ke 3 plak aku still naik komuter lagi tp kali nih aku naik bas...tau tambang baper..???80sen jer...nampak tak 10 kali ganda...still dapat tempat duduk...cuma lambat sket lar..nak tunggu bas penuh dulu...pastu nak kena menapak sket agak2 dlm 200 meter bawah terik mentari kul 2.30 ptg..dgn kasut tingginya....skali sampai jer kat umah tgk fariez tgh siram pokok bunga...ceh..kalo ku tau adik ipar ku ada dirumah, aku suh jer dia amik aku kat stesen tadi...tp takper la..sekurang2 nya aku lebih menghargai dan bersyukur dgn nikmat yg ada iaitu kereta...sambil aku menapak tu, time tu ler hb aku call...sambil tercungap2 aku berbual ngan dia...dia cuma kata...cian...isteri abg...kalo ada dia depan aku masa tuh, aku suh dia dukung jer..larat tak larat blakang citer...

Lepas nih ada 1 lagi exam aku nak kena amik BITK..yg ni ntah brapa kali dah aku amik tp tetap tak lulus jugak...nak kena study awal nih...tp busy..takper la start next week...

2 comments:

Unknown said...

exam kpsl n ke w???kalo w ada tak contoh soalan???

Mummy said...

ni KPSL N27...yg W sy tak pernah mintak pun...rasa cam susah jer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...