My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, April 21, 2010

Pelupa....

Suatu ari tu aku nak blk kg....cuti 4 ari..tak ingat utk apa...dah siap2 masuk brg dalam kete...pastu terus gerak...Agak2 dalam 2km dari umah, baru aku teringat sampah dalam umah lupa nak bawak keluar..alamak...Dgn tersengih2 nya aku pun,

Aku: bang jgn marah ek...saya lupa nak amik sampah lar..dalam tu ada kulit udang..kita balik lagi 4 ari...
hb: huh, (terus bg signal, u turn)..

sampai kat umah aku pun terus angkat sampah dan aku terdengar bunyi air dlm bilik air...huh..hb lupa nak tutup pili air...see...bukan aku jer yg lupa..hb pun sama...dia yg last masuk bilik air tadi...aku pun tutup...

ada hikmah kan disebalik aku terlupa buang sampah...bygkan lar kalo aku tak patah balik, air mengalir selama 48 jam..mau RM200 bil air aku bulan tu...Setiap apa yg jadi mesti ada hikmah..heheh...

Lupa...

rasanya sumer org selalu alami..kenapa boleh lupa...? kdg2 tu kiter dah ingat dah benda nih tp disebabkan terkocoh kacah, lambat, atau ditegur oleh seseorang...Aku slalu gak tgh bersikat teringat nak gi dapur jap gi nak isi air termos anak...lepas sikat rambut jalan nak gi dapur tetiba hb tegur...suh amik stokin dia...aku pun amik bg kat dia then gi dapur..pastu rasa cam ada benda nak buat tp apa yer...
slalu nya apa aku buat ialah pegi blk kat tempat asal seblom terlupa...slalu nya mesti ingat balik...
kekadang tak ingat gak..lama sket br ingat balik...kalo benda simple camtu ok lar tp kalo mcm pesanan mak utk suh bwk tepak sirih adik nak bertunang, skali kiter terlupa...mau terbatal majlis..contoh...

Apa nak buat utk elak jadi lupa...esp benda2 penting

1. buat list lekat kat fridge
2. set reminder kat handphone
3. hafal dalam kepala....tu yg slalu lupa

Pelupa juga boleh menyebabkan bencana..contohmya lupa nak tutup api dapur, seterika, rice cooker dll...Slalunya seblom keluar dari rumah, kena cek air dan elektrik..pastikan semua dah bertutup...utk bg sedap ati, cabutkan plug dari soket...

kata org tua nak elak lupa jangan makan semut...huhuhu....

Dan last sekali amalkan baca AyatulQursi sebelum keluar rumah..Mudah2an kiter dan rumah sentiasa dalam lindunganNya...InsyaAllah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...