My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, January 6, 2010

Barney and friends...






Perkembangan terbaru batrisyia skang...

Dia suka sgt ngan kartun Barney n Friends..Esp masa lagu dia..mau melompat2 sambil menari2 tersengih2 tgk barney...cikgu taska dia pun kata dia suka barney..selain tu dia suka gak upin ngan ipin..sikembar comel tuh

Then dia dah boleh ckp 'abah' bila kiter tunjuk saper nih? sambil tuding jari tunjuk abahnyer...

dan....dia akan ckp 'abah' jugak wpun kiter tuding tgn pada mamak yg tgh amik order makanan...huhuhu..

Dia susah nak tiru apa yg kita cakap...membebel jer keje nya..
Lagi satu bakatnya bab mengira (english)


mak: one
baby: tu
mak:three
baby: por
mak: five
baby:sit
mak:seven
baby:ait...
mak:nine
baby:tak ckp apa terus jer tepuk tgn...

dan aku akan cakap pandai....anak mak


kalo dlm BM

mak:sa....tu...
baby: du....we
mak:ti...ga...
baby: a..pat
mak: li...ma
baby: enam(dia sebut perlahan jer..tak tau naper)
mak:tu...juh..
baby:pa....(mak akan sebut balik lapan, tp dia tetap sebut pa....)
mak: sem...bilan
baby:dia tepuk tgn gak..mungkin susah nak sebut seploh kot..

Aktiviti diatas tidak berlaku setiap kali dia tgh tgk tv, tgh main patung barney atau tgh tgk kucing, feedback yg jelas akan didapati bila dia dok dalam kete atau tgh berdukung..ni mungkin effect dari aku yg slalu sgt mengira utk dia...sesajer jer sebab aku suka matematik...)

rasa nyer tu sebab omputih senang nak mengira macam org cina sebab sebutan diorang ringkas

cth:1-10
cina: ik ek san sek o lio si fa sio se (kalo salah eja maafkan aku yer)
english: one two three four five six seven eight nine ten (satu suku kata sajer)
melayu: satu dua tiga empat lima enam tujuh lapan sembilan sepuluh (ber suku suku katanya)

Masa aku form two dulu ada lar masuk satu kursus nih mengira mengguna kaedah mokhdar...
kaedahnya ialah mengingat nombor dan sifir dlm bahasa melayu tetapi diringkaskan cthnya:
tu wa ga pa ma na ja ka la (1-9)
tak tau lar ada lagi ker kaedah tu diajar..tp aku mudah nak ingat nombor sejak blajar kaedah tu..aku pun search cik google dan terjumpa lar laman web dia..masih lagi mengajar kaedah tersebut..Aku ingat lagi kata2 nya masa bg kursus tu, dia nak saper2 diantara kitorang (peserta kursus) yang jadi PM, dia nak kitorang yg jadi PM ni lantik dia jadi TPM..untuk kembangkan kaedah tu..
Ini adalah profil dia yg dipetik dari laman web http://mokhtarhjmansor.blogspot.com/
saya, Mokhtar Hj Mansor.
pernah bertugas hampir sepuluh tahun sebagai Penolong Penggubal Undang-Undang Parlimen, Majistret Kanan Teluk Intan, Peguam Kanan Persekutuan merangkap Timbalan Pendakwa Raya Malaysia bagi negeri Kedah. Saya meletak jawatan pada Nov 1993 bagi memperjuangkan penemuan dan keyakinan saya (antaranya telah melahirkan kaedah Mokhdar yang terbukti amat berkesan di dalam melonjakkan prestasi pelajar di dalam semua subjek matematik dan sains) bagi memberi sumbangan sepenuh masa terhadap usaha membantu melonjakkan kemajuan bangsa di dalam semua bidang kehidupan.




time kasih en.mokhdar..semoga sukses slalu..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...